Restless legs syndrom – Willis Ekbom sjukdom

av | 11 aug, 2019 | Hälsooptimering

Det finns nog inget som är så enerverande som att sitta i soffan en kväll efter jobb, eller sitta på en föreläsning, vara på bio eller ligga i sängen redo att sova, och så kommer det igång; Restless Legs Syndrome (RLS som jag kommer kalla det fortsättningsvis i inlägget).
Sjukdomen har idag bytt namn och heter numera Willis Ekbom Disease (WED), eller Willis Ekbom sjukdom på svenska. Men jag kallar det ändå RLS i artikeln.

Är jag på bio får jag helt enkelt sätta mig tillrätta bäst det går på det trånga utrymmet och sova. Missa filmen, men vad ska man göra.
Är jag hemma brukar jag få massera vaderna (där jag oftast är drabbad), använda foam rollern, gå en tur, spraya magnesium på vaderna och massera in eller försöka komma till ro och somna.

Vad är Restless Legs Syndrome?

RLS är när man får krypningar i benen, men kan också vara klåda, pirrningar i benen, sveda och oroskänslor. Man kan bli lite rastlös, inte bara benen, men i hela kroppen.

Man tror att RLS dels kan vara på grund av att cirkulationen i vener och artärer är otillräcklig.

Det finns så kallad primär och sekundär RLS.

Primär:

Idiopatisk, vilket betyder att man inte kunnat hitta orsaken till sjukdomen, därmed inte sagt att det inte finns en underliggande orsak. Denna är mer ärftlig än den sekundära.

Sekundär:
  • Brister: såsom på järn, folat eller B12 exempelvis
  • nedsatt njurfunktion
  • Perifer neuropati, radikulopati, myelopati
  • Tunnfiberneuropati
  • Läkemedel eller andra substanser: SSRI, SNRI (antidepressiva), antihistaminer, statiner, litium, rökning, snusning, alkohol, koffein
  • Graviditet

Det kan alltså, som ni kan se, drabba vem som helst och är inte en graviditetssjukdom som sådan. Men med ökad blodvolym (bland annat) under graviditeten så kan besvären uppkomma eller bli värre om man hade det redan innan graviditeten.

Graviditet och RLS

RLS under graviditeten kan bero på flera saker som:

  • Låga järnvärden
  • Låga folatvärden
  • De hormonella förändringarna under en graviditet
  • Cirkulationen av blod och lymfvätska som påverkas av din graviditet. Man får mer blod i kroppen under graviditeten och lymfvätskans naturliga pump (diafragman) får mindre plats, vilket oxå leder till att man sväller mer då vätskan stagnerar och inte kan pumpas runt som den ska.

Det finns några saker som kan göra symptomen värre och som det kan vara vits att hålla sig ifrån, samt några saker man kan göra för att underlätta lite:

  • Koffein kan göra att symptomen blir värre så bra att hålla sig borta från kaffe, té med kaffein och energidrycker etc.
  • Kolla dina järnvärden då låga järnnivåer som sagt kan leda till värre symptom. Även värt att kolla upp magnesium och folat och ta tillskott om det behövs.
  • Be din partner massera dina ben, eller använd en foam roller och rulla benen själv för att få igång cirkulationen.
  • Att röra på sig regelbundet under dagen, samt att stretcha ordentligt innan man lägger sig kan hjälpa.

Jag läste om någon som tog en rispåse och värmde och la på det området som kittlar mest. Det hjälpte tydligen. Aldrig provat själv. Någon annan säger att kyla hjälper bättre än värme. Så där får man pröva sig fram.

Kanske ”tigersalva” eller liknande kan funka? Blir kallt/varmt och lite svidande känsla av att smörja på det. Man kanske i alla fall glömmer den kittlande känslan och kan somna.

Jag tycker också att magneisumspray/olja hjälper att spraya på det området där det kittlar som mest. Magnesium är muskelavslappnade bland annat och kan hjälpa.

Icke-farmakologisk behandling

Många vill inte behandla detta med mediciner utan hitta en naturlig hjälp för RLS.

 

Exempel på naturlig hjälp är:
  • Regelbunden fysisk högintensiv träning
  • Stretchning
  • Akupunktur
  • Akupressur
  • TENS
  • Värme eller kyla (se ovan)
  • Distraherande aktiviteter före sänggående, som korsord, spela brädspel, handarbete eller liknande.
För många är det värst när man väl gått och lagt sig. Då kan man tänka på följande:
  • Regelbundna sovtider
  • Undvika stimulerande drycker (exempelvis med koffein i) och att äta för mycket precis innan sängående
  • Inte träna för hårt innan läggdags
  • Undvik att hålla dig vaken i sängen med skärmtid exempelvis, och få sängplatsen mörk och sval
Personligen tycker jag följande hjälper mest:
  • foam rolling
  • spraya magnesium på det drabbade området (oftast vaderna)
  • sitta i fotbad med magnesiumsalt (bittersalt)
  • lägga mig när det börjar sprätta i benen

Så pröva dig fram, vare sig du alltid har RLS eller det uppstått under graviditeten. Det som fungerar för en person fungerar inte alltid för en annan.

Två sorters magnesium som jag (Tine) använder, förutom att ta magnesium regelbundet i tablettform från puori.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste blogginläggen

Magnesium

Magnesium

Idag är det dessvärre många som har brister på magnesium. Det är faktiskt en av de vanligaste bristerna hos människan. Men alla har inte en grav brist, utan den varierar från person till person. I det här inlägget tänkte skriva vi om varför vi har brister, vad som...

läs mer