Riven blomkål och morot i frysen

av | 6 maj, 2019 | Paleo Sverige tipsar

Att ha riven blomkål och morot i frysen kan underlätta mycket i vardagen. Du kan då snabbt och enkelt göra stekt blomkålsris eller tillsätta lite riven morot i en fiskgratäng eller köttfärslimpa och snabbt in i ugnen.

Tillgång till bra råvaror i frysen underlättar i vardagen och det fullspäckade schemat som många har. Det gör det också lättare att välja bra alternativ till din matlagning istället för att välja halvfabrikat med olika otrevliga tillsatser i.

Jag brukar ta två kilo morötter och köra i matberedaren. Ett kilo blir rivet och resten skivas och som sen läggs i påsar gjorda av sockerrör och in i frysen.
Om du kommer ihåg så skaka om påsen emellanåt medans det fryses för att undvika att allt fryser ihop i en stor klump. Har det blivit en klump så brukar det gå bra att lossa delar av morötterna genom att slå klumpen hårt i köksbänken några gånger.

Frysa in olika sorters grönsaker

Med blomkålen brukar jag köpa två blomkålshuvuden och göra buketter av den ena och riva den andra i matberedaren.
Ett blomkålshuvud har ganska lång hållbarhet i kylen så inte nödvändigt att frysa in i buketter. Oftast brukar jag tillaga buketterna på en gång i en väldigt god blomkålsgryta och fryser in det rivna att ha i framtiden för snabb matlagning.

Det går såklart också bra att frysa in även andra sorters grönsaker.
Jag brukar råriva rödbetor på samma sätt och ha i frysen. Gott att ha ner en liten mängd i köttfärssåsen eller nötfärsbiffarna.

Även riven butternutsquash kan vara bra att ha i frysen för att ha ner i grytor eller snabbt tina och göra butternutsquashplättar med ägg eller utan ägg. 

Har du fler tips på saker som kan underlätta matlagning från grunden i en fullspäckad vardag?

Må gott, Anne-Lie Smith

 

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste blogginläggen

Kvinnor och träning

Kvinnor och träning

De flesta av oss hittar en träningsform vi gillar och bara kör på flera gånger i veckan, vecka ut och vecka in. Ibland känner man sig mer trött och omotiverad men man kör på i alla fall. För träning är ju hälsosamt, eller hur?! Du kanske har läst eller hört att det är...

läs mer
Tips på nyårsmenyer

Tips på nyårsmenyer

Har ni bestämt vad ni ska äta på nyår? Många tycker om att planera långt i förväg och sen finns det ofta en del gäster att ta hänsyn till när det gäller vad de tycker om/inte tycker om, allergier, intoleranser etc. Alla våra recept är fria från spannmål, mejerier och...

läs mer