Upplägget för att läka histaminintolerans och symtom på SIBO

av | 27 jun, 2019 | Hälsooptimering

** Anne-Lie Smith i samarbete med Revivabio **

Läka histaminintolernas och symtom på SIBO

I tidigare artiklar har jag berättat om vanliga orsaker till ohälsa och bakgrunden och skapande av programmen för att kunna läka histaminintolerans och symtom på SIBO.

 I den här artikeln kommer jag förklara och visa det upplägget jag har haft för att läka histaminintolernas och symtom på SIBO. 

Jag utgick från programmet Läka histaminintolernas med AIP/Paleo och gjorde justeringar och anpassningar när jag sen även fick symtom på SIBO januari 2018. 
Genom att följa det här upplägget under 2018 så blev jag av med histaminintoleransen och symtomen på SIBO. 

Programmet Läka histaminintolerans med AIP/Paleo

Texten nedan kommer från Facebook-gruppen Läka histaminintolerans med AIP/Paleo där vi samlat all information om programmet.

Hur programmet går till:

Under programmets gång så kan det vara bra att föra en mat- och symtomdagbok.
Kan också vara bra att skriva ner de symtom du har innan du kör igång med dag 1.
Dels de du har dagligen men också symtomen du kan få vid histaminreaktion.

Vad ska jag välja, AIP eller Paleo?
Äter du AIP idag så fortsätt med det, fast låghistamin. Äter du ingen speciell kost, endast låghistaminkost, Paleo eller LCHF, så börja med Paleo. Om så skulle behövas så kan du gå över till AIP i ett senare skede.

Allt som står i programmet är generella riktlinjer som vid behov skall individualiseras. Du har också eget ansvar under hela programmet. Rådgör med en läkare om du anser det nödvändigt.

Steg 1 – Under 4 veckor äter man strikt AIP/Paleo kombinerat med låghistaminkost. Vi äter under denna period enbart livsmedel märkt med 0 på AIP/Paleo-SIGHI-listan.
Se AIP/Paleo-SIGHI-listan i gruppens filer för att se vilka livsmedel som ingår.
Steg 2 – Om man efter 4 veckor är fri från histaminreaktioner så kan man nu börja återintroducera livsmedel märkt med 1. Vi avvaktar med de 1:or som är märkta med H, A och B och börjar återintroducera övriga.
Se AIP/Paleo-SIGHI-listan i gruppens filer för att se vilka livsmedel som ingår.
Introduktionen sker med en 1:a åt gången med 24 timmars mellanrum. 24 timmar är en generell rekommendation och vet man med sig att man har symtom som uppstår efter denna tidsram så får man anpassa efter det.
Börja med liten mängd för att sen öka på vartefter. En liten mängd kan vara 1 krm eller 1 tsk, låt din grad av intolerans avgöra.
Om man inte får någon reaktion av 1:an så kan man fortsätta och testa ytterligare en 1:a.
Vid reaktion så avvakta med återintroduktion i 3 dagar och gör sen ett nytt försök med en annan 1:a.
Steg 3 – När man gått igenom de 1:or man vill kunna äta så kan man prova att öka på mängden lite mer och mer. Och även testa de 1:or som är märkta med H och A.
Se AIP/Paleo-SIGHI-listan i gruppens filer för att se vilka livsmedel som ingår.
Steg 4 – Om det känns bra med 1:or så kan man, efter ca 2-3 veckor från start av steg 2, testa att lägga till av de 2:or som är histaminfrisättande (L). Vi väntar alltså med de livsmedel som är histaminrika (H).
Se AIP/Paleo-SIGHI-listan i gruppens filer för att se vilka livsmedel som ingår.

Utöver AIP/Paleo-SIGHI-listan så vill vi rekommendera kycklingbuljong och äggula.
* Kycklingbuljong och äggula anses som extra näringsrikt och läkande och bra om man kan introducera tidigt i programmet.
Börja med små mängder kycklingbuljong och öka på sakta. Detta kan göras från dag 1 eller en bit in i programmet beroende på vad som känns bäst för dig.
Kycklingbuljongen får sjuda 1.5 – 2 timmar för minimalt med histamin. Kan göras på hel kyckling, kycklingben eller kycklingvingar. Kycklingvingar är extra bra då det ger många leder med läkande brosk. Brosket mixas ihop med buljong. Även skinn och märg är bra att mixa ihop.
* Äggula är en av de första sakerna som introduceras efter 4 veckor strikt AIP med nollor. (Observera att detta inte gäller om du är allergisk mot ägg).

Probiotika
Probiotika är en viktig del i läkningen och för att tillföra goda bakterier i tarmfloran som ofta är rubbad vid histaminintolerans. Även här är det viktigt att börja med mindre mängder och sakta öka gradvis.

I avsnitt 20 hos Paleoteket tipsas det om att Bifidobakterium infantis och isolerad laktobacillus plantarium (i tillskottsform) bryter ner histamin.
Probiotiskastammar som lactobacillus casei, Lactobacillus delbrueckii och lactobacillus bulgaricus samt andra laktobaciller som används för att göra yoghurt och filmjölk kan bidra med ökad histaminproduktion.

Probiotika vi rekommenderar:
Seeking health Probiota HistaminX,
innehåller
Bifidobacterium infantis
Bifidobacterium bifidum
Bifidobacterium longum
Lactobacillus salivarius
Lactobacillus plantarum
Bifidobacterium lactis
Bifidobacterium breve

www.detoxpeople.eu

eller

Organic 3 GutPro, innehåller
Bifidobacterium infantis
Bifidobacterium bifidum
Bifidobacterium longum
Lactobacillus salivarius
Lactobacillus plantarum
Lactobacillus gasseri
Bifidobacterium lactis
Bifidobacterium breve
Finns både som kapslar eller pulver.

 

Justeringar för att läka SIBO med programmet

Det kosttillskott jag har använt för att läka SIBO är Atrantil som finns att köpa hos Revivabio men om du googlar på SIBO och läser på lite så kommer du snabbt se att det finns en mängd olika sätt beskrivna på hur man kan läka SIBO. Det gäller att hitta det som passar för en själv och för mig fungerade Atrantil i kombination med programmet jag beskriver här väldigt bra.

Jag utgick från programmet Läka histaminintolernas med AIP och justerade programmet med följande punkter.

  • Började med Atrantil och tog ingen probiotika förrän efter 7-10 dagar när magen lugnat ner sig.
  • Probiotikan jag la till vara Probiota histaminX från Seeking health. En probiotika som ska vara särskilt bra vid histaminintolerans.
  • Anpassade kosten till Lowfodmap och använde mig av appen Fodmap från Monash University.
  • La till små mängder av kycklingbuljong efter ca 14 dagar på programmet. Buljong kan vara en orsak till symtom vid både histaminintolerans och SIBO men är ju också oerhört läkande så är ändå viktigt att få till i kosten så snart som möjligt.
    Läs mer om buljong hos Hollywood Homestead som också skriver en hel del annat intressant om SIBO.
  • Jag valde också att återintroducera livsmedel som är Paleo ganska tidigt då jag inte har någon autoimmun sjukdom och åt ganska så begränsat ändå pga lowfodmap. Men det heter ju också LOWfodmap och inte NOfodmap så i små mängder går de flesta Paleo-livsmedel bra. 
  • Efter en period på lowfodmap-paleo började jag testa att återinföra fodmap-livsmedel och även återintroduktionen för histaminintolerans-programmet. Ett livsmedel i taget och med några dagar mellan varje återintroduktion. 
    Hur lång period man väntar innan man återintroducrar är individellt och lite beroende på hur svår SIBO man har. Jag väntade tills att jag och min mage mådde bra på en lowfodmap-paleo. 

När symtom på histaminintolerans och SIBO kom tillbaka igen

Över ett halvår var jag helt symtomfri från histaminintolerans och SIBO men så våren 2019 började symtomen komma tillbaka som från ingenstans. Det kändes som från ingenstans men hade säkert smygit sig på under ett tag.

Jag fick histamintolerans igen och fick mer och mer problem med magen. Magen svullnade upp när jag åt, gjorde ont och svårt att tömma tarmen. Efter ett tag kom även ett starkt illamånde som höll i sig nästan hela dagarna och spelade ingen roll vad jag åt.

Det tog ett tag för mig att förstå vad symtomen berodde på och ännu ett litet tag att förstå vad som var orsaken. Precis som förra gången verkar det vara vattnet i min borrade brun som var orsaken till att magen och måendet blev sämre.

 

Börja om från början men ändå inte

Jag började om med programmet jag kört innan i slutet på maj samtidigt som jag slutade att dricka av mitt brunnsvatten. Men den här omgången blev lite annorlunda.
På den här månaden som gått så har det dagliga illamåendet försvunnit, magen svullnar inte längre upp för vad jag än äter men svullnar ändå upp ibland, tömningen av tarmen har börjat fungera igen och dessutom har jag inte längre symtom av histaminintolerans längre. Eftersom att jag inte har histaminintolerans längre så behöver jag inte begränsa histaminrika livsmedel vilket är oerhört skönt.
Jag har inte lagt till probiotikan Probiota histaminX den här gången (eftersom att histaminintoleransen försvann innan jag hann få hem det) utan kör nu istället med surkålsjuice som jag lägger till teskedsvis och sakta ökar på.  Surkålsjuicen verkar inte påverka SIBOn, får inga symtom av det iaf, så det är bra. Har också kunnat lägga till kycklingbuljong i min kost igen utan att magen svullnar upp av det.
Misstänker att jag fortfarande har problem med matsmältningen så kollar på om jag behöver ta något för det utöver surkålsjuicen.

Mer om hur det går med tarmläkningen kommer längre fram.
Har ni några frågor så ställ de gärna här eller om ni vill gå med i gruppen Läka histaminintolerans med AIP/Paleo på Facebook. Jag svarar så fort jag har möjlighet.

Med hopp om att vi alla som är sjuka ska få må bättre,
Anne-Lie Smith

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste blogginläggen

Magnesium

Magnesium

Idag är det dessvärre många som har brister på magnesium. Det är faktiskt en av de vanligaste bristerna hos människan. Men alla har inte en grav brist, utan den varierar från person till person. I det här inlägget tänkte skriva vi om varför vi har brister, vad som...

läs mer